Julen 2020...
Året lider mot sitt slut, vilket då betyder att julen 2020 är avverkad.
Kanske blev det inte riktigt som vi tänkt, men det blev rätt bra ändå. Vi fick tänka om, men jag tror och hoppas att barnen var nöjda och så...
Några hade "pappajul", några "mammajul" på självaste julafton. Men julen består ju av så många fler dagar, så innan julen var över hade barnen hunnit fira jul med både mor och fäder 💖

Saknade mina föräldrar och tänkte tillbaka på mina egna barndoms jular. Känslan, dofterna, spänningen...Allt det där jag vill ge mina egna barn.
Viljan finns, men kanske lite lättare sagt än gjort...
Jag var ensambarn och hade all tid i världen att sitta där och tindra ikapp med tomteblossen, öppna mina klappar en efter en i lugn och ro, hade ingen som var ivrig och ville se vad jag fick, ingen som "läste fel" och råkade ta mitt paket...
På något sätt blir det inte riktigt samma lugn här hemma under juletid.
Klapparna öppnas med en jäkla fart, det är papper och kartonger överallt och jag har fullt sjå med att hålla undan och sortera bort skräp så inget "viktigt" hamnar i någon slängsäck.

Det tar sin lilla tid för mamman att få fram det "dignande julbordet" även om det är mycket vi valt att ta bort med frasen "ingen äter ju det ändå..."
Vi försöker fokusera på vad familjen verkligen äter och inte vad som bör finnas på ett julbord. Vilket i och för sig kan bli rätt mycket ändå, då alla även där har tusen olika åsikter och viljor.

Det slafsas i sig i ett nafs och sen är det snabba ryck för mamman att plocka undan så hon hinner slå ner rumpan framför Kalle & hans vänner.

Mamman har då lite drygt en timme på sig att pusta lite innan julklappar ska öppnas och den verkliga prövningen ställs på sin spets...

Pratet kring Kalle Anka & Co gick detta år till varför de tagit bort den svarthåriga dockan från tomtens kontrollverkstad, vart man kan skaffa sån där rutig schackfärg och om det inte är lite väl våldsamt att visa hur Kalle bankar ner den stackars fågeln i marken som i sin tur sedan tänder eld på Kalle...barnvänligt? 😉
Mamman gråter en skvätt till Lady & Lufsen och då börjar alla tycka att nu borde det väl ändå vara dags för julklappsöppning...
Tomten kom även i år, men under natten givetvis, även en Tomte måste tänka på restriktionerna och följa de regler som finns 👌Men klapparna låg så fint så där under granen 😍





Thelmas allra första jul 💖💖💖





Ett litet julbord tar form 😍
Varm- och kallrökt lax, julosten, vörtbröd, skinkan, sill, gubbröra, rödbetssallad och skagenröra, ägg, prinskorvar, köttbullar och en och annan potatis...och mina grisfötter, inte att förglömma 😃





Uppesittarkväll men snask och jordgubbar och till och med en liten jordgubbsdrink, men inte blev vi nå rikare för det 🤔😆





Tomtebloss, precis som förr i tiden, vi tände för dig Morfar 🌟💖




Lite riv och slit 😉




Avslutar med en bild på mig iförd julklapp från ena sonen 😍 Han har helt fattat vem som bossar här hemma, mitt ord är lag 😅



 
Som minibossen givetvis lånade...hon gillade det där med att mitt ord är lag 😉




Kvällsmys med Mini-Me 💕

Smått slutkörd efter en intensiv men ack så mysig julhelg.
Några kära man saknade, men så många fina, kära omkring mig ändå 💖💖💖


Nu är glada julen slut, slut, slut
Mamman tar och pustar ut, ut, ut
Men till nästa år igen, kommer han vår gamle vän
Och då står hon redo 👍💯




Regnet ösde ner så vi tog en chill-dag. Härligt när man kan se världspremiärer direkt i soffan, istället för att gå på den traditionella juldagsbion...Mysfaktorn är något högre här i soffan ❤️

Nej nu har jag snart vänt dygnets alla timmar så nu måste jag sluta och vila upp mig istället...
 
Kram ❣️ 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress